اگر همسر شما تمایل دارد

این تمرین به شما و همسرتان کمک می­کند تا راه‏هایی که در آن صدمه می­بینید را شناسایی و تصدیق کنید. امیدوارم به شما در پرورش شفقت و علاقه نسبت به یکدیگر کمک کند.

منبع: کتاب درمان پذیرش و تعهد با عشق، نوشته دکتر راس هریس، ترجمه دکتر پیمان دوستی و همکاران

سفارش کتاب درمان پذیرش و تعهد با عشق

۱) این کار از طریق چهار مرحلۀ قبلی صورت می‏گیرد. یکبار هردوی شما همۀ مراحل را انجام دهید، پاسخ مراحل ١ و ٢ را برای یکدیگر بخوانید(اگر نمی­نویسید، می­توانید صحبت کنید).

۲) زمانی که همسرتان صحبت می­کند، تمرین “تعهد” را انجام دهید. به عبارت دیگر، آگاه باشید و با نگرشی جدی و پذیرا، کاملاً به او توجه کنید. به لحن صدای او، حالات صورت و لغاتی که استفاده می­کند توجه کنید. نسبت به افکار، ایده‏ ها یا نگرش‌های او کنجکاو باشید. طوری به سخنانش گوش دهید که انگار به سخنرانی بزرگترین قهرمان زمان گوش می­دهید. توجه کامل یکی از بهترین هدیه ‏هایی است که می­توانید به همسر خود بدهید. یکی از قوی­ترین راه‏ها، فرستادن این پیام است: “من به تو توجه می­کنم، تو برای من مهم هستی”در این مورد بهتر است تجربۀ خود را بررسی کنید. اگر کسی اینگونه به شما توجه کند، چه احساسی پیدا می‏کنید؟ خاص بودن؟ مهم بودن؟ محترم بودن؟

سفارش کتاب درمان پذیرش و تعهد با عشق

۳) درنهایت دربارۀ چگونگی مرحلۀ ۴ بحث کنید و ببینید به راستی چطور احساسات همسر خود را حدس زده ­اید. ممکن است غافل­گیر شوید- چه­قدر دقیق هستید و یا اینکه چه قدر از موضوع دور شده­ اید.